Jak aparat ortodontyczny wpływa na wygląd?
Najpopularniejsze

Spuchnięty policzek po ekstrakcji zęba – objawy

Obrzęk policzka po ekstrakcji zęba jest powszechny po zabiegu i powinieneś wiedzieć, co robić, aby zapobiec i zminimalizować obrzęk. Powinieneś unikać terapii zimnem i ciepłem, aby zmniejszyć obrzęk, ale musisz udać się do dentysty, jeśli obrzęk jest trwały lub jeśli utrzymuje się poza przewidywanym czasem. Jeśli jednak wystąpi któryś z poniższych objawów, należy niezwłocznie udać się do dentysty. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.

Obrzęk pooperacyjny

Obrzęk pooperacyjny może być wynikiem usunięcia zęba. Obrzęk jest normalny, ale może być również nieprzyjemny. Terapia ciepłem może pomóc złagodzić obrzęk, ponieważ rozszerza naczynia krwionośne. Jeśli wystąpi którykolwiek z powyższych objawów, należy jak najszybciej skontaktować się z dentystą. Obrzęk ustąpi w ciągu kilku godzin. Możesz również spróbować zażyć środki przeciwbólowe. Należy jednak pamiętać, że środki przeciwbólowe mogą pogorszyć sytuację.

Po zabiegu wystąpi pewne krwawienie, sączenie i zaczerwienienie w jamie ustnej. Nie będzie to jednak zbyt duże krwawienie. W pierwszych godzinach można kontrolować krwawienie, gryząc płatek z gazy lub zwilżoną torebkę herbaty – pomysł na ten fragment jest zaczerpnięty ze strony . Torebki herbaty zawierają kwas taninowy, który pomaga tworzyć skrzepy. Ważne jest, aby do czasu ustania krwawienia unikać nadmiernych ćwiczeń lub podniecenia.

Twój obrzęk po usunięciu zęba będzie stopniowo ustępował. W pierwszym dniu rekonwalescencji może wystąpić lekki obrzęk wokół ust. Jest to normalne. Osiągnie on swoje maksimum dwa do trzech dni po zabiegu. Aby zminimalizować obrzęk, należy stosować okłady z lodu. Okłady z lodu należy trzymać przez co najmniej 24 godziny. Po ustąpieniu obrzęku można zastosować ciepły kompres. Zmniejszy to obrzęk i pomoże wyblaknąć przebarwieniom.

Oprócz stosowania okładów z lodu, można również zastosować wilgotne ciepło. Metody te są skuteczne przez pierwszy dzień po usunięciu zęba. Pomagają one zmniejszyć obrzęk poprzez zwężenie naczyń krwionośnych. Co więcej, są również dobre w zmniejszaniu bólu, tak długo jak przestrzegasz instrukcji swojego dentysty. Jednakże, jeśli masz historię chorób sercowo-naczyniowych, powinieneś monitorować ciśnienie krwi i zmniejszyć wszelkie leki przepisane przez lekarza.

Obrzęk jest normalną reakcją po usunięciu zęba. W rzeczywistości jest to część procesu gojenia. Ogólnie rzecz biorąc, dobrze jest nie wykonywać forsownych czynności przez kilka dni po zabiegu. Należy unikać uciążliwych czynności przez kilka dni. Obrzęk może się zwiększyć po czterech dniach i w razie potrzeby należy przyjmować środki przeciwbólowe.

Infekcja

Spuchnięty policzek po usunięciu zęba może być spowodowany infekcją w obszarze zęba, który został usunięty. Spuchnięty obszar może wydawać się biały lub żółty i wystawać do ust. Może to być nieprzyjemne w smaku. Jednak obszar ten w końcu się zagoi i powróci do normalnego rozmiaru i kształtu. Objawy obrzęku policzka po usunięciu zęba są zazwyczaj tymczasowe, ale pacjent powinien skonsultować się z dentystą, aby dowiedzieć się, jak najlepiej radzić sobie z tymi objawami.

Obrzęk może pojawić się w ciągu kilku dni po ekstrakcji. Obrzęk zazwyczaj zmniejsza się z czasem, choć może uniemożliwić podjęcie ciężkiej aktywności. Kąciki ust mogą wysychać i pękać. Należy nawilżać usta wazeliną, aby zmniejszyć ryzyko ich pęknięcia. Jeśli obrzęk nie ustępuje, natychmiast zgłoś się do lekarza. Nawet jeśli nie masz innych objawów, może to wskazywać na infekcję lub suchą oprawę.

Okłady z lodu to kolejna możliwość zmniejszenia obrzęku. Zastosowanie okładu z lodu po usunięciu zęba może pomóc w zmniejszeniu obrzęku. Jednak okłady z lodu mogą nie być tak skuteczne jak terapia ciepłem. Jeśli chcesz spróbować terapii ciepłem, skontaktuj się z dentystą w celu uzyskania konkretnej porady. Możesz też wykonać ją samodzielnie w domu. Tak czy inaczej, pomoże to w szybszym gojeniu się ran i utrzymaniu czystości jamy ustnej. Istnieje jednak kilka potencjalnych zagrożeń związanych z okładami z lodu.

Obrzęk po usunięciu zęba jest powszechny i może utrzymywać się nawet przez tydzień. Kilka domowych sposobów może pomóc w zmniejszeniu obrzęku, w tym trzymanie okładu z lodu lub zamrożonej torebki z kukurydzą lub groszkiem. Terapia lodem jest bezpieczna i skuteczna do 18 godzin po ekstrakcji. Ważne jest, aby unikać terapii lodowej, jeśli ból jest silny. W przypadku jakichkolwiek obaw dotyczących zdrowia zębów należy skonsultować się z dentystą.

Chociaż obrzęk w końcu ustąpi, obecny będzie skrzep krwi. Przez pierwsze 48 godzin po usunięciu zęba należy unikać ssania na słomce. Nie należy również pić niczego gorącego ani zimnego i nie wykonywać ćwiczeń fizycznych przez co najmniej 48 godzin po usunięciu zęba. Używanie słomki będzie sprzyjać większemu krwawieniu i może zakłócić proces gojenia. W razie potrzeby lekarz przepisze Ci leki przeciwbólowe. Pomimo obrzęku, krwawienie ustąpi w ciągu 48 godzin.

Leki przeciwbólowe

Oprócz leków przeciwbólowych na receptę, można zastosować dostępny bez recepty ibuprofen, aby złagodzić ból. Ten niesteroidowy lek przeciwzapalny (NLPZ) działa poprzez hamowanie produkcji cyklooksygenazy, która rozkłada kwas arachidonowy i wytwarza prostaglandyny, czyli kwasy tłuszczowe biorące udział w powstawaniu bólu, zapalenia i gorączki. Na przykład diklofenak jest lekiem z grupy NLPZ o właściwościach przeciwbólowych i przeciwgorączkowych, który można stosować po ekstrakcji zęba.

Chociaż okłady z lodu i mrożony groszek mogą pomóc w zminimalizowaniu obrzęku, mogą powodować ból. Przykładanie okładu z lodu do obszaru chirurgicznego przez 30 do 40 minut co godzinę może pomóc w zmniejszeniu obrzęku. Dobrze jest przykładać okłady z lodu do tego miejsca przynajmniej przez pierwsze 36 godzin po usunięciu zęba. Jednak w przypadku utrzymującego się bólu należy zgłosić się do dentysty.

Obrzęk policzka jest częstym zjawiskiem po usunięciu zęba. Po zabiegu mogą Państwo odczuwać umiarkowany lub silny ból, ale większość pacjentów uważa, że zażycie ibuprofenu lub paracetamolu złagodzi ból. Mogą również wystąpić siniaki. Ogólnie rzecz biorąc, po usunięciu zęba należy pozostać w domu przez kilka dni. Opuchlizna ustąpi w ciągu kilku dni, ale ważne jest, aby utrzymywać to miejsce w czystości.

Krwawienie jest kolejnym częstym efektem ubocznym po usunięciu zęba. Może ono wyglądać gorzej niż w rzeczywistości. Pomimo tego, że krwawienie jest minimalne, niewielka ilość krwi zmiesza się ze śliną i wydaje się, że jest jej więcej. Można jednak łatwo zatrzymać krwawienie, trzymając podkładkę z gazy nad obszarem chirurgicznym przez godzinę lub dłużej. W zależności od stopnia krwawienia, może być konieczne powtórzenie tego procesu dwa do trzech razy. Należy pamiętać, aby utrzymać gazę na miejscu i unikać plucia lub picia gorących płynów przez co najmniej godzinę.

Jeśli obrzęk nie jest zbyt silny, możesz spróbować zastosować okład z lodu. Pomoże on zmniejszyć obrzęk i sprawi, że poczujesz się bardziej komfortowo. Przyłóż go do bocznej części policzka tak często, jak to możliwe po ekstrakcji. Możesz również zastosować go za pomocą zakrzywionej końcówki dołączonej do strzykawki. Zapewni to kojące uczucie przez kilka godzin i może nawet zmniejszyć potrzebę stosowania leków przeciwbólowych na receptę.

Terapia ciepłem

Po usunięciu zęba Twój policzek może spuchnąć. W ciągu pierwszych kilku godzin po zabiegu, okłady z lodu lub ciepły ręcznik mogą pomóc w zmniejszeniu obrzęku. Terapia ciepłem jest bardziej skuteczna w znieczulaniu nerwów, ale zimne okłady mogą pomóc w zmniejszeniu bólu. W przypadku silnego bólu, można przyłożyć ciepłą ściereczkę do policzka, aby zmniejszyć obrzęk. Jednak przed zastosowaniem jakiejkolwiek terapii ciepłem lub zimnem najlepiej porozmawiać z dentystą.

Po 24 godzinach można przejść do terapii ciepłem na policzek. Użyj wilgotnego, ciepłego ręcznika, aby przyłożyć ciepło do chorego miejsca w odstępach 20-minutowych. Możesz również zastosować ciepłą wodę z solą na ten obszar, aby zmniejszyć obrzęk. Możesz przygotować ten roztwór mieszając 1/2 łyżeczki soli w filiżance ciepłej wody. Możesz również użyć komercyjnych płukanek do ust w tym celu. Ważne jest, aby stosować te produkty tylko po konsultacji ze swoim dentystą.

W ciągu pierwszych kilku godzin po usunięciu zęba należy unikać żucia w miejscu dotkniętym chorobą. Nie należy również spożywać pokarmów, które dodatkowo pogłębią obrzęk, takich jak twarde lub lodowate pokarmy. Zamiast tego należy jeść miękkie pokarmy. Możesz spróbować terapii ciepłem lub zimnem, aby zminimalizować obrzęk. W ciągu pierwszych kilku dni należy unikać stosowania leków przeciwbólowych. Leki przeciwbólowe mogą upośledzać ocenę sytuacji i powodować senność. Lepiej jest przyjmować nie-narkotyczne leki OTC w celu złagodzenia bólu.

Przykładanie ciepła do dotkniętego obszaru może pomóc zmniejszyć obrzęk i poprawić ogólny stan zdrowia. Ciepło pomaga rozszerzonym naczyniom krwionośnym sprawniej odprowadzać płyn, co szybciej zmniejsza obrzęk. W przeciwnym razie tkanki otaczające obszar chirurgiczny wypełnią się płynem, co spowoduje obrzęk. Obrzęk jest normalną reakcją na uraz chirurgiczny. Aby zmniejszyć obrzęk, można zastosować gorący kompres lub okład z lodu.

Terapie zimnem mogą być również skuteczne w łagodzeniu bólu. Możesz użyć zwilżonej torebki herbaty lub zamrożonego opakowania żelowego do przyłożenia do policzka. Herbata zawiera kwas taninowy, który pomaga tworzyć lecznicze skrzepy krwi. Skrzepy pomagają kontrolować krwawienie i działają jak strup na otwartej ranie. Jeśli krwawienie jest nadmierne, należy skonsultować się z dentystą lub chirurgiem jamy ustnej. Należy również unikać plucia i ssania przez co najmniej 24 godziny po usunięciu zęba.