Próchnica - przyczyny powstawania
Najpopularniejsze

Próchnica – przyczyny powstawania

Przyczyną powstawania ubytków jest działanie bakterii w jamie ustnej. Bakterie te przekształcają pospolite cukry w kwasy, co powoduje demineralizację, a tym samym powstawanie ubytków. Kariogenność jest miarą wpływu danego cukru na powstawanie próchnicy. Sukroza, powszechnie występujący cukier, jest bardziej kariogenna niż inne cukry. Wskazane jest więc ograniczenie spożycia tego cukru.

Kwasogenna teoria przyczynowości

Najbardziej rozpowszechnioną teorią próchnicy jest teoria kwasogenna, która wyjaśnia, że próchnica rozpoczyna się od dezintegracji powierzchni szkliwa i produkcji kwasów przez bakterie żywiące się węglowodanami. Teoria ta została po raz pierwszy przedstawiona przez dr Williama D. Millera w 1893 roku, ale od tego czasu powstały inne teorie, takie jak teoria karbogenna, która została opracowana przez zespół naukowców z Uniwersytetu w Minnesocie – zasób ten jest udostępniony przez redakcję serwisu praca-bezbarier.pl.

Kwasowa teoria próchnicy jest bardzo bliska prawdy, ale nauka poprzednich dekad nie mogła w pełni zrozumieć brakującego równania. Tym brakującym elementem były bakterie. Przed Von Liebigiem nauka o fermentacji była nieznana. Ludwik Pasteur odkrył znaczenie mikrobów w fermentacji, a Von Liebig był w stanie połączyć te dwie rzeczy. W ten sposób kwasogenna teoria próchnicy może wyjaśnić niektóre z najbardziej złożonych aspektów próchnicy.

Teoria septyczna sugeruje, że rozkład szkliwa w zmianach próchnicowych jest spowodowany przez mikroorganizmy nitkowate. Bakterie w jamie ustnej przekształcają fermentujące węglowodany w kwasy, które demineralizują szkliwo. Z kolei żucie usuwa zdezintegrowane szkliwo. Gottileb sugerował, że bakterie kwasotwórcze zmiatają również sole nieorganiczne z powierzchni zęba.

Chociaż w historii przyczyny próchnicy przypisywano wielu czynnikom, współczesne badania wyjaśniły złożoną mozaikę przyczynowości. W 1600 roku pisarze europejscy przypisywali próchnicę ogólnemu stanowi zdrowia, urazom mechanicznym, nagłym zmianom temperatury i czynnikom chemicznym. Na początku XIX wieku badacze uważali, że głównym czynnikiem są cząstki pokarmu. Badania wykazały, że głównymi sprawcami powstawania próchnicy zębów były bakterie i związki kwaśne.

Wzrost zamożności

Występowanie próchnicy zębów jest bardzo zróżnicowane w krajach o różnym statusie socjoekonomicznym, ale istnieją pewne stałe podobieństwa. Większość krajów o najwyższym wskaźniku próchnicy to kraje o wysokim dochodzie, z powszechnym stosowaniem pasty do zębów z fluorem i ogólnymi trendami zdrowotnymi. Z kolei kraje o niskich dochodach przechodzą poważne zmiany społeczne, ekonomiczne, technologiczne i demograficzne, które mogą sprzyjać występowaniu czynników ryzyka próchnicy.

W krajach o wysokim dochodzie częstość występowania próchnicy zębów jest odwrotnie związana ze spożyciem cukru. Związek ten był silniejszy w krajach o większych nierównościach społecznych. Nie oznacza to jednak, że zwiększenie spożycia cukru rozwiązałoby problem we wszystkich krajach. Ponadto profesjonalne działania profilaktyczne mogą nie być skuteczne w przypadku dzieci, które są w grupie wysokiego ryzyka wystąpienia próchnicy. Co więcej, częstość występowania próchnicy w krajach o wysokim dochodzie nie jest porównywalna z częstością występowania w krajach o niskim dochodzie, chyba że badanie jest prowadzone na dzieciach o wysokim dochodzie.

Wzrost zamożności jest jednym z czynników, które mogą tłumaczyć wyższe wskaźniki próchnicy. Wiele badań jest jednak sceptycznych co do roli zamożności w występowaniu próchnicy zębów. Na przykład w holenderskim badaniu Konig KG, Truin GJ i Bronkhorst EM badano częstość występowania próchnicy wśród osób, które mieszkały w Holandii i Belgii. W Holandii również odnotowuje się wysoką częstość występowania próchnicy zębów, a w jednym z badań badano wzrost i spadek zachorowalności na tę chorobę w Islandii.

Próchnica korzeni

Próchnica zębów może wystąpić na każdej powierzchni zęba. Powierzchnia gryząca, gładkie, płaskie powierzchnie boczne oraz korzeń to miejsca, w których może wystąpić próchnica. Proces próchnicy zębów zachodzi z czasem. Proces ten rozpoczyna się od utworzenia na zębach lepkiej warstwy zwanej płytką nazębną. Warstwa ta składa się z bakterii, które żywią się cukrami i skrobią, które pozostały po posiłkach. Ta warstwa ostatecznie twardnieje w kamień nazębny. W miarę jak bakterie odżywiają się, zaczynają zjadać powierzchnię szkliwa zębów. Proces ten może spowodować próchnicę i zniszczyć cały ząb.

Chociaż ubytki na powierzchni zębów są łatwe do naprawienia, to ubytki sięgające korzenia mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Ponieważ ubytki korzeniowe są trudno dostępne, dentysta może być zmuszony do wykonania zabiegu chirurgii dziąseł. Procedura ta jest bardziej skomplikowana i może być kosztowna. Ale jest tego warta. Dbając o swoje zęby i dziąsła już teraz, unikniesz przyszłych problemów stomatologicznych. I będziesz mieć większe szanse na utrzymanie dobrego stanu zdrowia jamy ustnej przez wiele lat!

Podstawową diagnozę próchnicy stawia się poprzez wizualne sprawdzenie powierzchni zębów. Jeśli powierzchnia nie jest widoczna, dentysta może wykonać zdjęcia rentgenowskie. Mogą one wykryć duże obszary próchnicy, ale mniejsze zmiany mogą być trudne do wykrycia. W celu postawienia diagnozy dentysta może również wykorzystać kontrolę wzrokową i dotykową. Przedmuchiwanie powietrzem podejrzanej powierzchni może pomóc w rekalcyfikacji zęba.

Objawy

Objawy próchnicy są bolesne i zwykle są wynikiem próchnicy zębów. Obejmują one wrażliwość na zimno lub gorąco, ból podczas żucia lub picia oraz przebarwienia zębów. Osoby z poważną próchnicą mogą nawet odczuwać ból pod linią dziąseł. Zdjęcia rentgenowskie mogą określić, czy ząb jest spróchniały czy nie. Podczas gdy spróchniałe obszary zęba wydają się białe, obszar pod szkliwem jest ciemniejszy. Niektórzy dentyści używają laserów do wczesnego wykrywania próchnicy.

Objawem próchnicy jest biała, kredowa zmiana na powierzchni zębów. Taki ubytek można oczyścić i zapobiec jego powstawaniu, ale ból jest odczuwalny, gdy spróchniały ząb jest w pełni rozwinięty. Aby naprawić uszkodzony ząb można zastosować kanały korzeniowe lub nakładki. W najgorszym przypadku ząb może wymagać ekstrakcji. Jeśli nie jesteś pewien, czy masz próchnicę, najlepiej umówić się na przegląd stomatologiczny.

Jeśli podejrzewasz, że masz ubytki, szczotkuj zęby dwa razy dziennie i nitkuj między zębami, aby usunąć resztki jedzenia. Nitkowanie i płukanie ust płynem do płukania lub ciepłą wodą z solą może pomóc w usunięciu bakterii. Ważne jest, aby szczotkować zęby pastą z fluorem, ponieważ zwiększa to wytrzymałość zębów. Cukrowe pokarmy zawierające sacharozę są głównymi winowajcami rozwoju ubytków. Należą do nich słodycze, napoje gazowane, chleb, chipsy i czekolada. Szkodliwe są również drobnoziarniste pokarmy zawierające cukier.

Jeśli zauważysz na swoim zębie białą plamkę, prawdopodobnie Twój ząb jest we wczesnej fazie próchnicy. Choć tej fazie mogą nie towarzyszyć żadne objawy, jest to znak, że szkliwo zęba ulega demineralizacji i wkrótce powstanie ubytek. Nieleczona próchnica może powodować poważną próchnicę i prowadzić do problemów z jamą ustną, takich jak ból zęba. Z tych powodów należy niezwłocznie udać się do dentysty.

Leczenie

Próchnica jest powszechnym schorzeniem, które powoduje odwapnienie szkliwa zębów. Można ją sklasyfikować jako ostrą lub przewlekłą. Próchnica ostra rozwija się w miejscach zęba, gdzie twarde tkanki zęba nie są jeszcze w pełni ukształtowane. Próchnica przewlekła rozwija się w wyniku kwasowej demineralizacji szkliwa zęba. Lekarz dentysta zaleci leczenie w zależności od rodzaju próchnicy występującej w jamie ustnej pacjenta.

Występowanie próchnicy można przypisać wielu czynnikom, w tym zwiększonemu rozpowszechnieniu spożycia cukru, niewłaściwej higienie jamy ustnej i słabemu dostępowi do opieki. W niektórych krajach próchnica zębów jest szczególnie rozpowszechniona w populacjach ubogich, przez co nie nadaje się jej wysokiego priorytetu w planowaniu opieki zdrowotnej. Antybiotyki są często drogie i mają skutki uboczne, a leczenie próchnicy często opiera się na modelu choroby izolowanej. Natomiast zintegrowane strategie zdrowia publicznego skierowane są do całej populacji, skupiając się na szeregu czynników ryzyka wspólnych dla chorób niezakaźnych.

Wczesną próchnicę można odwrócić za pomocą leczenia fluorem, który może pomóc w odbudowie szkliwa. Zabiegi te mogą być stosowane w postaci płynnego żelu, lakieru lub pianki. Zabiegi chirurgiczne są zarezerwowane dla bardziej zaawansowanych stadiów choroby. Wypełnienia stomatologiczne mogą być wykonane z żywicy kompozytowej w kolorze zęba, porcelany lub amalgamatu stomatologicznego. Te ostatnie mogą przetrwać nawet kilka lat. Zabieg ten pozostawia jednak lukę, dlatego często jest zalecany w skrajnych przypadkach próchnicy.

W początkowym stadium próchnicy nie ma żadnych objawów. Doświadczony lekarz stomatolog może wykryć wczesne objawy patologii bez uszkadzania szkliwa zęba. Objawy mogą obejmować białe, szare lub czarne plamy na szkliwie zęba. W niektórych przypadkach próchnicy może również towarzyszyć występowanie wyrywania lub nitkowania zębów, lub odczuwanie bólu.