Jak stosować kodeinę i paracetamol po ekstrakcji zęba
Ciekawostki

Jak stosować kodeinę i paracetamol po ekstrakcji zęba

Po usunięciu zęba paracetamol jest doskonałym środkiem przeciwbólowym. Zapewnia on ulgę w bólu przez 24-48 godzin. Ibuprofen (Nurofen/Brufen) tabletki 400mg również złagodzi ból. Okłady z lodu powinny być stosowane na miejsce bólu, a delikatna aktywność powinna zostać zwiększona po 24 godzinach. Masaż, fizjoterapia i zabiegi chiropraktyczne są również zalecane w celu zarządzania bólem.

Ibuprofen

Pacjenci, którzy poddają się ekstrakcji zęba lub kanałowi korzeniowemu, prawdopodobnie będą odczuwać po tym pewien ból – zasób ten jest udostępniony przez redakcję serwisu danetech.pl. Przyjmowanie ibuprofenu i paracetamolu może pomóc w zmniejszeniu tego bólu. Ta kombinacja leków jest uważana za bezpieczną i działa dobrze u wielu pacjentów. Poza tym jest znacznie bardziej skuteczna niż opioidy. Pacjenci powinni unikać przyjmowania opioidów przez 24 godziny po zabiegu. Poza tym ważne jest również, aby przyjmować leki zgodnie z zaleceniami dentysty.

Ibuprofen i paracetamol mają potencjał do zapewnienia ulgi w bólu, ale czy wiążą się z wysokim ryzykiem wystąpienia niepożądanych skutków ubocznych? Grupa Cochrane Oral Health dokonała przeglądu siedmiu badań, w których oceniano stosowanie tych dwóch leków przed i po ekstrakcji zęba. Uczestnicy tych badań mieli zróżnicowany poziom bólu. Autorzy badania przyjrzeli się również kombinacji tych dwóch leków. Stwierdzono, że paracetamol miał mniejsze ryzyko działań niepożądanych niż ibuprofen.

Chociaż udowodniono, że oba leki przeciwbólowe są skuteczne w zmniejszaniu bólu związanego z ekstrakcją zęba, stwierdzono, że ibuprofen jest skuteczniejszy niż acetaminofen. Wynika to z faktu, że ibuprofen tłumi intensywność bólu iniekcyjnego i poprawia próg bólu u dzieci po zabiegach stomatologicznych. Oba leki są stosunkowo niedrogie i bezpieczne.

Wyniki badań wskazują, że ibuprofen 400 mg jest skuteczniejszy od paracetamolu. Stosunek korzyści do ryzyka pomiędzy ibuprofenem a paracetamolem po ekstrakcji zęba wynosi 1,47 w porównaniu z danymi TOTPAR. U dzieci poddawanych ekstrakcji zębów zalecane dawki należy przyjmować co najmniej 30 minut przed ekstrakcją. Przyjmowanie leku przeciwzapalnego po ekstrakcji zęba jest zalecane przez stomatologów.

Codeine

W kilku badaniach wykazano, że kodeina i paracetamol po ekstrakcji zęba mogą być skutecznymi lekami przeciwbólowymi. Kodeina jest opioidem i jest powszechnie przepisywana jako część kombinacji z paracetamolem lub ibuprofenem po operacji trzeciego trzonowca. Jednak ta kombinacja nie jest zalecana dla pacjentów z wrażliwymi zębami lub poddawanych znieczuleniu ogólnemu. W poniższym artykule dokonujemy przeglądu korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem paracetamolu i kodeiny po ekstrakcji zęba.

Kilku pacjentów zgłasza występowanie nudności i wymiotów po ekstrakcji zęba. Ważne jest, aby nie przyjmować żadnych leków na pusty żołądek i pić dużo płynów. W przypadku wystąpienia nudności po usunięciu zęba należy odstawić wszystkie leki przeciwbólowe i skontaktować się z kliniką stomatologiczną. W okolicy miejsca usunięcia zęba mogą wystąpić przebarwienia i zasinienia. Efekty te ustępują po kilku dniach. Jeśli te objawy nie ustępują, należy skonsultować się z lekarzem stomatologiem.

Oprócz skuteczności kombinacji, badanie wykazało również, że paracetamol i kodeina mogą zmniejszyć ból pooperacyjny. To połączenie leków jest również pomocne dla osób uczulonych na paracetamol lub kodeinę. W badaniu randomizowano 32 kaukaskich pacjentów ambulatoryjnych, którzy mieli symetryczną uderzoną żuchwę. Uczestnicy zostali losowo przydzieleni do jednej z dwóch grup eksperymentalnych, jednej dla grupy otrzymującej paracetamol i kodeinę, a drugiej dla grupy otrzymującej placebo i kontrolnej. Rejestrowano również natężenie bólu oraz liczbę zastosowanych ratunkowych leków przeciwbólowych.

Chociaż kodeina jest skuteczna w uśmierzaniu bólu stomatologicznego, nie jest lekiem pierwszego wyboru dla pacjentów. Istnieją lepsze alternatywy. W ogólnej praktyce stomatologicznej kodeina i paracetamol nie są zalecane jako leki przeciwbólowe pierwszego rzutu. Zaleca się również stosowanie nieopioidowych leków przeciwbólowych zamiast opioidów. Ponadto mogą one powodować sztywność mięśni i uzależnienie. Jeśli obawiasz się stosowania opioidów, zapytaj swojego dentystę o dawkowanie i częstotliwość stosowania tych leków.

dawka 1000 mg

Stosowanie paracetamolu w celu opanowania bólu po zabiegu stomatologicznym jest powszechną praktyką. Paracetamol jest skuteczny w zmniejszaniu bólu po ekstrakcjach trzecich zębów trzonowych. Pojedyncza dawka 1000 mg jest skuteczna w łagodzeniu bólu co najmniej 4 godziny po zabiegu. Jednakże, jeżeli jest przyjmowany w większych dawkach niż zalecane, prawdopodobnie spowoduje więcej skutków ubocznych niż korzyści. Mimo to może być doskonałym lekiem przeciwbólowym pierwszego rzutu i może być stosowany w dawkach naprzemiennych z niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi (NLPZ).

W kilku badaniach wykazano, że paracetamol może zmniejszyć ryzyko wystąpienia działań niepożądanych po zabiegach chirurgii stomatologicznej. W badaniu przeprowadzonym przez Coopera w 1998 roku stwierdzono, że paracetamol powodował 65% zmniejszenie częstości występowania zdarzeń niepożądanych po ekstrakcji zęba w porównaniu z grupą placebo. Z tego powodu należy pamiętać, że dawkowanie paracetamolu jest indywidualnym wyborem. Zalecana dawka dla dorosłych to 1000 mg.

Jednak pomimo korzyści płynących ze stosowania paracetamolu, ten lek przeciwbólowy nie powinien być stosowany przez dłuższy czas. Stwierdzono, że paracetamol 1000 mg jest skuteczniejszy niż jego niższe odpowiedniki. W kilku badaniach przeprowadzonych na osobach dorosłych wykazano, że ta wyższa dawka wiązała się z większą skutecznością przeciwbólową. Ponadto żaden z pacjentów nie przerwał badania w wyniku wystąpienia działań niepożądanych.

Badanie obejmowało dużą liczbę prób. Były dwie grupy: rozpuszczalna aspiryna 900 mg oraz stały paracetamol 1000 mg. W badaniu wzięło udział łącznie 240 pacjentów z ekstrakcjami trzecich zębów trzonowych. Uczestniczyli w nim pacjenci, którzy otrzymywali albo pojedynczą dawkę rozpuszczalnej aspiryny 900 mg, albo placebo. W obu grupach zaobserwowano istotną statystycznie korzyść.

Randomizowane badania kontrolowane

W tym badaniu porównywano skuteczność paracetamolu w kontroli bólu po zabiegach chirurgii stomatologicznej u osób z różnymi schorzeniami. Uczestnicy byli w wieku od 25 do 60 lat i ważyli od 40 do 70 kg. Pacjenci zostali również wykluczeni, jeśli byli w ciąży lub karmili piersią. Z badania wykluczono również pacjentów, którzy nie tolerowali paracetamolu lub etorykoksybu, mieli cukrzycę, niewydolność wątroby lub byli na antybiotykach. Badacze zaślepili uczestników na stosowany lek.

Jednym z głównych problemów lekarzy jest to, czy paracetamol jest skuteczny w łagodzeniu bólu po zabiegach chirurgicznych w jamie ustnej. Stosowanie paracetamolu po ekstrakcji zęba może być bardziej skuteczne, ponieważ odpowiednia dawka i czas podawania może być inny dla każdego pacjenta. Ponadto, może on powodować mniej skutków ubocznych niż inne leki. Pacjenci mogą również stosować paracetamol w celu zmniejszenia bólu po ekstrakcji zęba mądrości. Te dwa leki są powszechnie stosowane w celu opanowania bólu po zabiegach stomatologicznych, w tym po ekstrakcji zęba mądrości.

W dwóch randomizowanych badaniach kontrolnych paracetamol porównywano z placebo lub niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi. Ponadto w obu grupach odnotowano umiarkowane lub doskonałe złagodzenie bólu po zabiegu stomatologicznym. Jednak w badaniach nie stwierdzono znaczącej różnicy między paracetamolem a NLPZ. Sugeruje to, że paracetamol może mieć ograniczony wpływ na inne aspekty dyskomfortu pacjenta, w tym dyskomfort żołądkowy.

Pierwszorzędowym wynikiem badania było zmniejszenie natężenia bólu. Oceniano również liczbę pacjentów, którzy stosowali leczenie ratunkowe paracetamolem z kodeiną. Pacjenci odnotowywali również, czy w trakcie operacji przyjmowali ratunkowe leki przeciwbólowe. Po zabiegu zmierzono liczbę przepisanych tabletek paracetamolu z kodeiną. Mimo że wyniki badania są sprzeczne, nadal warto, aby dentyści stosowali paracetamol po ekstrakcji zęba.