Jak długo średnio trwa ból zęba po wypełnieniu?
Ciekawostki

Jak długo średnio trwa ból zęba po wypełnieniu?

Po wypełnieniu, nerw wewnątrz zęba jest często w szoku. Dostosowanie się do niego może potrwać kilka tygodni. Może to powodować niewielką lub umiarkowaną wrażliwość przez kilka tygodni. Jest to zupełnie normalne, więc nie należy się zbytnio przejmować. Ból z zęba po wypełnieniu jest zazwyczaj tymczasowy. Należy jednak spodziewać się, że czasami będzie bolesny, zwłaszcza w początkowym okresie.

Z dumą prezentujemy treść stworzoną na zamówienie portalu medgenetix.pl

Zapalenie miazgi

Gdy ząb ulegnie pęknięciu lub złamaniu, mogą się do niego dostać bakterie. Bakterie mogą dostać się przez zębinę lub warstwę szkliwa i zaatakować miazgę. Pierwszym objawem infekcji miazgi jest ból przy nacisku na ząb. Ból jest często odwracalny za pomocą wypełnienia, ale w rzadkich przypadkach może rozwinąć się infekcja miazgi, której nie da się wyleczyć. Innym objawem może być obrzęk węzłów chłonnych w dotkniętym obszarze, który jest sposobem organizmu na zwalczanie bakterii i zarazków.

Dentysta może zdiagnozować zapalenie miazgi poprzez dokładne badanie zęba i zdjęcia rentgenowskie. Może on przeprowadzić test opukiwania zęba, aby określić, czy ząb uległ zapaleniu. Test ten polega na przyłożeniu tępego instrumentu do zęba objętego stanem zapalnym i dotknięciu go. Jeśli poczujesz niewielki ładunek elektryczny, dentysta prawdopodobnie zdiagnozował zapalenie miazgi zęba. Jeśli ból nie jest odwracalny, należy udać się do dentysty w celu przeprowadzenia leczenia.

Zapalenie miazgi po wypełnieniu jest poważnym stanem, który wymaga natychmiastowej pomocy stomatologicznej. Dentysta może zalecić antybiotyki, aby pomóc Ci poczuć się lepiej, ale nie są one lekarstwem na tę dolegliwość. Mogą one jednak pomóc zapobiec rozprzestrzenianiu się infekcji, która może zagrażać życiu. Może to nawet doprowadzić do powstania ropnia zęba – kieszeni z ropą wokół korzenia zęba.

Odwracalne i nieodwracalne zapalenie miazgi

Odwracalne zapalenie miazgi jest częstym stanem, który występuje po umieszczeniu w zębie wypełnienia lub korony. Stan ten występuje, gdy naczynia krwionośne, które wyściełają miazgę zęba, naciskają na nerw. Zapalenie miazgi może być odwracalne, ale czasami objawy są tak poważne, że ząb musi zostać usunięty. W takiej sytuacji należy jak najszybciej umówić się na konsultację z dentystą.

Podczas wizyty u dentysty w celu leczenia, może on przepisać antybiotyki, które pomogą złagodzić ból. Ważne jest jednak, aby przed zażyciem antybiotyków skonsultować się z dentystą. Antybiotyki te mogą mieć niekorzystne skutki uboczne, takie jak wywołanie ropnia zęba, który jest infekcją u podstawy zęba, znajdującą się wokół dziąsła. Jeśli byłeś leczony z powodu zapalenia miazgi, być może przepisano Ci antybiotyki jako część większego planu leczenia.

Jeśli Twój dentysta podejrzewa zapalenie miazgi, powinieneś jak najszybciej zgłosić się na leczenie. Jeśli nie byłeś jeszcze leczony, nie czekaj z założeniem kolejnego wypełnienia. Lekarz dentysta będzie musiał usunąć ząb. Jeśli stan zapalny spowodował obumarcie miazgi, czas rozważyć ekstrakcję. Jest ona niezbędna, aby zapobiec utracie zęba. Konieczne będzie wykonanie kanału korzeniowego, aby usunąć obumierającą miazgę.

Czas trwania bólu zęba po wypełnieniu zęba

Jeśli zastanawiasz się, jak długo trwa ból zęba po wypełnieniu zęba, powinieneś wiedzieć kilka rzeczy. Po pierwsze, utrzymujący się ból może oznaczać, że z wypełnieniem jest coś nie tak. Możliwe, że dentysta uszkodził okoliczne zęby podczas wypełniania pierwotnego zęba. Poza tym wypełnienie może być pęknięte lub może nie pasować prawidłowo. W takich przypadkach ból może utrzymywać się przez kilka tygodni, a nawet dłużej.

Oprócz tego ból zęba może być również skutkiem poluzowania się wypełnienia. Chociaż może to złagodzić ból tymczasowo, ważne jest, aby odwiedzić dentystę, jeśli utrzymuje się on dłużej niż jeden dzień. Skutecznym sposobem na złagodzenie bólu jest zastosowanie domowych środków, takich jak kompres z olejku goździkowego. W ciężkich przypadkach konieczne może być zastosowanie leków przeciwbólowych dostępnych bez recepty.

Wypełnienie zęba może powodować wrażliwość zęba, zwłaszcza jeśli wypełnienie zostało wykonane z żywicy kompozytowej. Dzieje się tak, ponieważ żywice kompozytowe kurczą się i mogą podrażniać nerw wewnątrz zęba. Jednak wrażliwość ta jest zazwyczaj tymczasowa i znika sama. Jeśli po wypełnieniu zęba wystąpiła u Ciebie nadwrażliwość, jak najszybciej porozmawiaj o tym ze swoim dentystą.